שאלות ותשובות – משכנתא לקבוצת רכישה

שמעתם במקומות שונים על קבוצות רכישה, לפעמים דברים טובים ולפעמים פחות ואכן לא לכל אחד מתאים קבוצת רכישה וחשוב לדעת מספר דברים לפני שממהרים להצטרף לקבוצת רכישה במיוחד בנושא משכנתא לקבוצות רכישה. בשנים האחרונות הטרנד של קבוצת רכישה בענף הנדל"ן תופס תאוצה וזאת בניסיון ומטרה להוזיל את מחירי הדיור לכל רוכש, אך אחד הקשיים בפרויקט מסוג זה הוא נושא המימון הבנקאי, להבדיל מחברת קבלן שלה יש הון עצמי וכן בנק מלווה.

אז הנה לכם מספר שאלות ותשובות מהתחום שיקלו עליכם בהחלטה.
מה חשוב לדעת לפני שמצטרפים לקבוצת רכישה?
במידה ואתם זקוקים למשכנתא בכדי לרכוש דירה ואין בידכם את ההון העצמי כדאי לוודא עם מנהלי הקבוצה כי יש בנק שאישר מימון לפרויקט, יש לברר מהם אחוזי המימון, כך שתדעו ביחס לשווי הדירה מה ההון העצמי הנדרש לטובת הרכישה, וטרם ההצטרפות כדאי גם לפנות לבנק למשכנתאות כדי לוודא שאתם אכן עומדים בקריטריונים לקבלת הלוואה וכן לברר אם ישנן עלויות נוספות בפרויקט שאינן נכללות במסגרת המשכנתא (כמו מסמכי בירוקרטיה, שינויים וכדומה).
ואם אני לא צריך משכנתא?
בכל זאת תצטרך לחתום על חוזה הלוואה עם הבנק שאישר מימון, כיוון שהמימון הוא מרכיב עיקרי בפרויקט, הבנק דורש מכל חבר בקבוצת רכישה לפתוח תיק משכנתא ובכל שלב התקדמות בפרויקט הבנק מזרים את חלקו, ולכן גם רוכש שלא זקוק למימון יאלץ לעמוד בקריטריונים שהבנק דורש.
האם ניתן לעשות סקר שוק ולבדוק מסלולי משכנתא משתלמים יותר?
לא, בקבוצת רכישה כל חברי הקבוצה מתחייבים לבנק אחד שייבחר וכן ילווה את הפרויקט.
מהם אחוזי המימון של הבנק?
מימון למשכנתאות יהיה לכל היותר 70% ואת ה30% הנותרים כל רוכש מביא ממקורותיו, אך אחוז המימון נקבע לפי אזור הבנייה והסטנדרט, ככל שהפרויקט נמצא באזור ביקוש כך אחוזי המימון של הבנק יהיו קרובים יותר ל70 אחוז.
כל חבר בקבוצה יהיה זכאי למשכנתא?
הבנק בוחן את הנתונים האישיים של כל אחד מחברי הקבוצה, כמו הכנסות, התנהלות בנקאית , יחס ויכולת החזר, גיל ומצב משפחתי ונותן לכל אחד את סכום המשכנתא המרבי.
אם אחד מחברי הקבוצה מסורב משכנתא, מה עושים?
בצער רב יצטרכו חברי הקבוצה להחליף אותו שכן הבנק יעכב את נושא המימון עד שיימצא רוכש חליפי שעומד בתנאי הבנק.
קיבלנו אישור מהבנק הן לרוכשים והן לפרויקט, מה עכשיו?
ישנו חשבון מלווה לפרויקט והכסף מהמשכנתאות ישוחרר אליו, הבנק יישלח מפקח במהלך הבנייה לעקוב אחר התפתחות והתקדמות הפרויקט, במידה וההתקדמות תואמת לתוכנית והן לחוות דעת השמאי הבנק יעביר כספים נוספים.
במהלך הבנייה התברר כי עלויות הפרויקט גבוהות מהצפוי, מה עושים?
כל עוד הליך הבנייה מתקדם, הבנק המלווה יגדיל את מסגרת האשראי לקיזוז העלויות הנוספות אך עדיין יישאר בטווח אותם אחוזי מימון שאושרו באישור העקרוני.
מתי נתחיל לשלם את המשכנתא?
ישנם מקרים בהם התשלום הוא ממועד העמדת ההלוואה וישנם מקרים בהם ניתן לדחות את תשלומי הקרן לאחר סיום הבנייה אך יש לקחת בחשבון את תשלומי הריבית.
מה לגבי ריביות המשכנתא? מסלולי ההלוואה והן מחזור למשכנתא רגילה?
עם סיום הבניה וקבלת טופס 4 הבנק מאפשר לכל לווה למחזר את המשכנתא לבנק משכנתאות ולקבל ריביות של משכנתא לדיור .
בשלב זה כדאי לקבל ייעוץ מיועץ משכנתאות, שכן בחירת המסלול וביצוע מחזור משכנתא הוא הליך חשוב מאוד וללא ליווי והכוונה אתם עלולים להפסיד אלפי שקלים.

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
× להתכתבות בווטסאפ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן